Zen buddhisme og familieliv
Kristelig Dagblad
Tim Pallis
Den buddhisme, som
jeg tilslutter mig, er Rinzai zen buddhismen, som kom til Japan fra Kina i
1200-tallet. I denne form for buddhisme er der ingen Gud og skaber. En af mine
mange zen l¾rere i Japan har sagt: "Gud er menneskets opfindelse. Derfor
er Guds natur blot et mindre mysterium. Det dybe mysterium er menneskets
natur". I zen kaldes det buddhanaturen.
Zen har ingen tro i
kristen forstand, men der er en spirituel l¾ngsel efter at realisere buddhanaturen.
Zen er derfor en spirituel ateisme.
Jeg har praktiseret
Zen buddhistisk meditation i mere end 40 Œr. I 1969 rejste jeg til Japan for at
l¾re zazen, siddende meditation. Siden har jeg bes¿gt Japan mange gange og
forts¾tter min tr¾ning i zen hos forskellige zen mestre i templer og klostre.
Det er et livslangt engagement, som i virkeligheden kr¾ver ens opm¾rksomhed
minut efter minut, dag og nat, Œr efter Œr. Det holder aldrig op.
Lige sŒ l¾nge som
jeg har praktiseret zen dagligt, har jeg v¾ret gift med min japanske kone, som
jeg traf f¿rste gang jeg bes¿gte Japan. Jeg har haft fast arbejde pŒ Det kgl.
Bibliotek i 32 Œr og vi har en s¿n sammen. Jeg har sŒledes levet et ganske
almindeligt stabilt familieliv i hele den tid, hvor jeg har helliget mig
studiet af zen buddhismen. Zen har f¿lgende korte og klare bekendelse:
En s¾rlig formidling
udenfor skrifterne
Ikke afh¾ngig af ord
og begreber
som peger direkte pŒ
bevidstheden
For at se sin
egentlige natur og blive en buddha
Zen buddhismen er i
virkeligheden en monastisk religion med kloster tr¾ningsskoler for munke. Men
mange smŒ zen templer er i dag familieejede uden statsst¿tte. De lever derfor af
turistbes¿g og begravelser. Familiens ¾ldste s¿n skal overtage forretningen
efter sin far, som er abbed.
BŒde min kones og
mine for¾ldre var ateister. Vi er begge opdraget af historikere med et kritisk
syn pŒ religion. Min kone har ingen religion, og jeg plejer at svare den, der
sp¿rger, om jeg er buddhist, at det er jeg, hvis man kan v¾re det. I buddhismen
er der intet "selv", og at objektivere sig selv pŒ den mŒde er
dualistisk og ikke s¾rlig buddhistisk.
Jeg opfatter ikke
mig selv som troende. Men det engelske ord "faith" giver stor mening i
mods¾tning til "believe". Alligevel spiller zen en betydelig rolle i
mit familieliv, men det er der vist ingen der ved. Det taler vi nemlig aldrig
om hjemme, for min kone har slet intet forhold til det. Men hun har reelt
accepteret, at jeg dagligt bruger en time til at praktisere zen.
Min tilslutning til
zen buddhismen har ikke haft opdragelsesm¾ssig indflydelse pŒ de v¾rdier og
traditioner, som min s¿n og nu b¿rneb¿rn tager med sig. Jeg har absolut intet
¿nske om at indlemme dem i mit eget spirituelle liv. De skal nemlig selv have
lov til at opdage den rigdom, der er ved at engagere sig i et spirituelt liv.
De ved godt, at jeg har et Œndeligt liv, men da jeg ikke pŒdutter dem min
livsopfattelse, f¿ler de sig frie til at opfatte det som noget kuri¿st ved mig.
NŒr det er sagt, sŒ
skylder jeg de kristne l¾sere at uddybe den menneskelige side af buddhismen,
som er bedst formuleret i de 4 l¿fter, man som buddhist s¾tter sig i livet.
Hver dag fremsiger man disse l¿fter pŒ samme mŒde, som man fremsiger
"Fader vor".
Levende v¾sner er ikke afgr¾nselige - de b¿r befris.
Mentale og emotionelle hindringer er ikke sv¾kkede - de b¿r afvises.
D¿rene til dharmaen kan ikke t¾lles - de b¿r kendes.
Buddhas vej er uforlignelig - jeg b¿r forblive pŒ den.
Denne overs¾ttelse er tilpasset en betydningsfuld lutheransk gerundiv, som jeg synes er bedre end den traditionelle overs¾ttelse, som siger: "Jeg lover" at befri, afvise, kende og forblive. I zen er det vigtigt at forstŒ, at man ingen fortjeneste fŒr af sit engagement, men at man er modtager af alt. Livet er en nŒdegave lige meget om det gŒr godt eller skidt.